Recent Posts

November 28, 2008

Kesempatan Dalam Kesempitan

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, masih ada kesempatan dalam kesempitan. Rindu jari menyentuh papan kekunci ini terubat juga akhirnya tatkala berakhir sebentar rentetan peristiwa yang menagih sedikit pengorbanan kesempatan dan kesihatan. Demam Pilihanraya Kampus dan demam Peperiksaan Akhir Semester antara intipati peristiwa yang mengisi segenap kesempatan dan kesempitan diari hidupku sepanjang hampir satu bulan setengah kebelakangan ini. Pelbagai tona dan irama perasaan melagu di hati. PENAT. TABAH. PILU. DICABAR & TERCABAR. Begitulah antara emosi yang merencah dan merempah di hati. Tetapi fitrah kehidupan, kita percaya, setiap perkara itu ada timbal baliknya. Sesungguhnya kerencaman ramuan perasaan inilah yang menampilkan kematangan dalam rasa hidup ini. Anomali sekali hidup ini kalau hanya perasaan suka sahaja yang memprotret landskap hidup. Kalau diimbau sejarah lampau sekalipun, sejarah mana yang tidak dihujani mehnah dan tribunasi. Itulah sebenarnya sifir dalam kehidupan dan perjuangan.

“Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan”

Surah Al-Insyirah, Ayat 5

Sekuat mana pun kita menyusun pencak, sehebat mana pun kita bersilat, setangkas mana pun kita mengatur jejak, akhirnya kita akan dipijak jua. Sedangkan dahan yang kukuh pun bisa rapuh, kerajaan yang pernah muncul dengan unggul pun pernah sugul, inikan pula kita makhluk tuhan yang kerdil yang hanya punya hati yang kecil dan terpencil di lubuk dada. Sungguh, inilah terma dan syarat hidup di dunia. Kita makhluk pelupa yang selalu alpa tatkala kita kaya dan berjaya.Nah!! Adakah kita hanya masih mahu beristighfar semata? AllahuAkhbar..Sabar, sabar..

Jangan kita berkobar-kobar mengejar harta, wanita dan takhta, sehingga iman goyah dikelar dan ditampar hasutan. Gunakanlah kesempatan dan kesempitan yang ada untuk kita semai benih keimanan, untuk kita tuai pucuk ketaqwaan. Ingat lima kesempatan sebelum lima kesempitan :

Sihat sebelum Sakit,

Muda sebelum Tua,

Kaya sebelum Miskin,

Lapang sebelum Sempit,

Hidup sebelum Mati.

Marilah kita yang celik lagi cerdik ini, berfikir, adakah kesempatan yang diberikan Allah SBT kepada kita ini betul-betul kita serikan dengan perkara-perkara yang bermanfaat? Ataupun maksiat? Adakah kita mahu bersyukur? Ataupun kufur? Mampukah kita mencari kesempatan di dalam kesempitan andai kita masih tidak menganggap tidak ada campurtangan Allah dalam urusan hidup kita? Masih mahu membangga diri lagikah kita andai di hadapan hanya kesempitan jauh sekali kesempatan yang berlambakan?

Fikirkan…

0 comments: