Recent Posts

August 06, 2009

Asean Build & Break Competition 2009

Assalamualaikum wbt.. Lama tak post,sedikit gambar ketika Asean Build & Break Competition 2009 kat UNITEN, 1 Ogos 2009 yang lepas. UTP telah menghantar dua kumpulan iaitu kumpulan UTP 1 (Nadia,Amalina,Amirah,Azimah) dan UTP 2 (Hasmadi,Fitri,Razif,Rashid). Dua orang pensyarah turut hadir iaitu Assoc prof Dr. Shamsul Rahman B Mohamed Kutty dan Mr Mohamed Mubarak B Abdul Wahab sebagai pensyarah pengiring. Dalam pertandingan ini, sebanyak 36 kumpulan telah berentap untuk mencipta rekaan prototaip struktur masing-masing. Masa selama tiga jam diberikan untuk menyiapkan prototaip masing-masing. Peserta dikehendaki menyiapkan struktur masing-masing berdasarkan bahan-bahan yang telah diberikan (2 gulung dawai, 60 batang kayu satay, 2 pita selafon, pembaris, gunting, pemotong dawai,pencangkuk) dan berdasarkan beberapa kriteria yang telah ditetapkan oleh pihak penganjur. Kami dikehendaki mencipta kren dengan berpandukan dimensi minima yang telah ditetapkan. Setelah berhempas pulas selama hampir 3 jam, akhirnya, kumpulan kami berjaya menyiapkan struktur kami. Selepas itu semua struktur perlu melepasi penyaringan pertama ujian dimensi iaitu memastikan prototaip yang dicipta menepati dimensi dan kriteria yang telah ditetapkan untuk melayakkan mereka ke peringkat seterusnya iaitu ujian ketahanan dan berat. Sebanyak dua puluh kumpulan berjaya melepasi saringan pertama dan selebihnya dikira batal kerana tidak menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan. Kumpulan UTP 1 tidak layak untuk ke perinkat kedua dan kumpulan UTP 2 berjaya melepasi saringan pertama dan layak ke peringkat seterusnya. UTP 2 berjaya mencipta struktur seberat 300 gram, dan berjaya mengamkat beban seberat 109 gram. Setelah semua 20 kumpulan diuji, akhirnya pengadil mengumumkan UKM sebagai pemenang pertama, Curtin University(Johan 2008) tempat kedua, dan USM tempat ketiga.


Gambar kami(Hasmadi,Fitri,Razif.Rashid) selepas pertandingan tamat.

Kenangan di hadapan pintu masuk Dewan Seri Sarjana, UNITEN.

Kumpulan UTP 1 bergandingan UTP 2 selepas tamat majlis penutupan.

Kumpulan UTP 2 di hadapan pentas dewan.

Prototaip kumpulan UTP 2 setelah siap.

Kumpulan lain yang turut serta.

Kumpulan UTP 2 (Nadia,Amalina,Amira, Azimah) bergaya dihadapan prototaip struktur mereka.

Seorang peserta sedang menguji kekuatan prototaip mereka dengan meletakkan beban pada cangkuk di hujung struktur mereka.

Fitri tengah kusyuk meletakkan beban ke dalam bekas yang digantung pada cangkuk kren kami.

Meletakkan beban dengan penuh perasaan.

Pengadil sedang meletakkan bekas ke cangkuk prototaip kami.

Prototaip ditimbang terlebih dahulu sebelum diuji dengan beban.

Post di meja tempat kami menyiapkan prototaip kami.

7 comments:

alorr...gambar ja kah? cerita lah ckit...dpt no brapa? spa menang?? mcm mana kamu build the strcture...mau tau nie..

Owh, sori2, insyallah, dalam ms terdekat, sekarang kesibukan ditahap tepu especially nak convofair nie..sabar erk zue.. :)

wah..madi..thanks for the additional post...tahniah lah sbb mara dperingkat saringan...uhuhu..best2~

madi,ko letak ar gmbar kita rmai2 8 org yg dlm dewan tu..lg smart..bole ek..kite kan satu team.

Ader la fitri, tekan 'read more'...

aku kagum!
kalau tak dulu aku dah jadi salah seorang peserta..

hehe..

Lumut nie sp... dulu tue bile???