Recent Posts

February 07, 2010

Peranan Ulama Dalam Kemerdekaan

Perjuangan kemerdekaan di setiap inci bumi umat Islam adalah dipelopori oleh alim ulama walaupun sejarah ini cuba dipadamkan oleh kelompok sekular pragmatis yang memerintah umat Islam. Dalam negara tercinta ini juga, sejarah perjuangan ulama dalam menentang penjajahan tidak didokumentasikan dengan baik sehingga pernah dituduh bahawa ulama tidak memperjuangkan kemerdekaan.
Sheikh Muhammad Abduh

Pada dekad 1920 an berlaku 'revolusi mental' yang digerakkan oleh ulama-ulama muda yang mendapat pendidikan tinggi di Universiti Al-Azhar di Mesir. Syed Syeikh Al-Hadi, Sheikh Tahir Jalaludin, Abas Mohd Taha, adalah sebaris nama-nama yang berjasa besar meniupkan api perjuangan untuk mengislahkan diri bangsa Melayu yang serba terpuruk akibat penjajahan dan kesalahfahaman terhadap Islam yang syumul.
Sheikh Jamaluddin Al-Afghani

Di Indonesia yang dijajah oleh Belanda selama 350 tahun, ulama-ulama telah bangkit di antaranya Imam Diponegoro yang memimpin umat Islam dalam Perang Jawa (1825-1830). Haji Miskin di Sumatera dalam perang selama 15 tahun manakala di bumi Libya yang dijajah Itali, perjuangan kemerdekaan telah dikemudikan oleh As-Syahid Sheikh Umar Mukhtar. Negara 'Sejuta Syuhada' iaitu Algeria turuut menyaksikan peranan para alim ulama dalam arus perjuangan kemerdekaan iaitu Sheikh Abdul Kader Al-Jazair. Negara ini telah bersimbah darah mewangi para syuhada sehingga Algeria mencapai kemerdekaan daripada Perancis pada tahun 1962.

Di Nigeria yang pernah tertegak sebelumnya Khalifah Sokoto telah diterjah oleh kuasa British namun umat Islam telah mengoborkan panji jihad yang mulia di bawah pimpinan Sheikh Uthman telah dibuang negeri oleh penjajah British.

Di Mesir pula bangkit ribuan ulama yang menentang penjajahan Perancis dan Mesir terutama tentang idea Pan Islamisme yang digendangkan oleh Jamaluddin Al-Afghani dan Sheikh Muhammad Abduh, dikembangkan gagasan ini secara praktis oleh Hassan Al-Banna melalui penubuhan Ikhwanul Muslimin. Pengaruh idea ini dengan pantas mengisi ruang umat Islam mencari identiti diri yang hilang akiba penjajahan, majalah-majalah seerta buku tersebar luas ke rantau Arab, Afrika, Benua Kecil India dan Asia Tenggara. Kemunculan Ikhwanul Muslimin pada tahun 1928 di Ismailiah, Mesir makin merancakkan perjuangan kemerdekaan di sleuruh dunia Islam apabila kaedah berorganisasi dalam acuan abad moden diperkenalkan oleh As-Syahid Hassan Al-Banna. Gerakan ini menjadi model kepada gerakan lain yang muncul kemudiannya seperti Jamiat Islami di Pakistan, Hizbul Muslimin di Tanah Melayu, Majlis Syura Muslimin (MASYUMI) di Indonesia dan puluhan yang lain di seluruh bumi umat Islam.

Kejatuhan Melaka ke tangan portugis pada tahun 1511 telah menandakan runtuhnya tamadun orang Melayu apabila kita terus dijajah oleh Portugis, Belanda, British Siam, dan Jepun untuk satu tempoh hampir 450 tahun. Menjadi bangsa yang dijajah hampir setengah alaf meletakkan orang Melayu sebagai bangsa yang mundur dan diperintah. Pengalaman orang-orang India amat berguna untuk memahami hakikat bangsa yang dijajah. Lihat sahaja bagaimana tamadun India yang diiktiraf sebagai bangsa pertama mencipta tulisan, pada hari ini menjadi bangsa yang paling ramai buta huruf. Dakwaan sarjana Barat bahawa bumi yang dijajah adalah lebih baik daripada tidak dijajah langsung adalah propaganda yang tidak bermaruah.

Kebangkitan semangat kebangsaan di kalangan orang Melayu pada awal abad ke-20, kemudian memuncak selepas Perang Dunia Kedua adalah langsung daripada gerakan ulama. Bahkan ulama terus berjuang melalui parti politik seperti Hizbul Muslimin dan PAS untuk menuntut kemerdekaan. Malangnya, selepas begitu lama berjuang, secara tiba-tiba baton perjuangan ini dirampas oleh tokoh-tokoh yang hanya mula bercakap soal kemerdekaan pada 1951, iaitu para pemimpin UMNO. Sebagai anak didik British mereka memperoleh manfaat dan dikenang sebagai pejuang kemerdekaan. Ulama yang sekian lama gigih berjuang, sehingga hari ini terus terpinggir dan tidak diingati sebagai pahlawan negara.

Sejarah juga tidak dapat memadamkan jasa gerakan Hizbul Muslimin dalam perjuangan kemerdekaan. Ditubuhkan pada Mac 1948 di Gunung Semanggol, Perak dan dipimpin oleh Ustaz Abu Bakar Al-Baqir. Gerakan ini dengan jelas menyatakan matlamatnya untuk membebaskan Tanah Melayu daripada penjajahan asing dan menegakkan darul Islam. Hizbul Muslimin telah diberi perhatian yang ketat oleh pihak risikan British kerana potensi mereka mampu menggugah kesedaran rakyat untuk memperjuangkan kemerdekaan.

3 comments:

Insyallah, utk manfaat kite semua.. sebar2 kpd sahabat2 kita yang lain kalau ianya bermanfaat..

tetapi sayang..selepas mencapai kemerdekaaan.. jasa2 mereka telah dilupakan..