Recent Posts

February 05, 2010

Fenomena Mac 08'

Assalamualaikum, 'BAHASA JIWA BANGSA' . Kadangkala betul juga kata-kata, pepatah atau apa juga slogan yang dari hari ke sehari diperkenalkan untuk meransangkan pemikiran masyarakat. Bahasa memainkan peranan yang sangat penting dalam mempengaruhi aliran pemikiran masyarakat sesuatu tempat. Ransangan melalui bahasa ini dapat menterjemahkan rasa seseorang kepada sesuatu bangsa. Sejak kebelakangan ini, seringkali kita diperkenalkan beberapa istilah-istilah baru yang mengambarkan landskap politik tanahair kita terutama pasca PRU ke-12 pada tahun 2008. Antara istilah yang saya cukup tertarik ialah 'tsunami politik' dan 'politik Feng Shui'.


Dari perspektif ilmu geografi, tsunami berlaku apabila lapisan-lapisan bumi di dasar lautan bergerak dan bertembung antara satu sama lain yang menyebabkan sebahagian dari lapisan itu lebih tinggi kedudukannya.'tsunami berlaku apabila lapisan-lapisan bumi di dasar lautan bergerak dan bertembung antara satu sama lain yang menyebabkan sebahagian dari lapisan itu lebih tinggi kedudukannya.' Keadaan ini mencetuskan gelombang ombak yang besar yang melandai pesisiran pantai. Ini merupakan satu perubahan yang radikal kepada alam semula jadi. Dengan menggunakan analogi yang sama , tsunami politik dapat didefinisikan, sebagai satu bentuk kesedaran politik yang bersifat radikal, substantif dan fundamental. Ia lahir dari proses sejarah yang panjang dalam sebuah sistemkapitalisme yang bersifat diskriminatif dan eksploitatif.

Antara amalan tradisional yang mendapat tempat di hati masyarakat Cina, termasuk masyarakat Cina di Malaysia, ialah amalan Feng Shui. Amalan Feng Shui adalah amalan yang mengambil kira apa yang dikenali sebagai penggunaan undang-undang Syurga dan undang-undang Dunia. Ini juga bermakna ia mengambil kira aspek astronomi dan geografi.'Feng Shui adalah amalan yang mengambil kira apa yang dikenali sebagai penggunaan undang-undang Syurga dan undang-undang Dunia.' Rujukan kepada aspek-aspek astronomi dan geografi ini bertujuan untuk memperbaiki 'aliran tenaga' positif yang dikenali sebagai Qi. Feng Shui ini juga melibatkan angkubah 'air' dan 'angin' yang mempengaruhi kehidupan manusia. Di era moden, Feng Shui merupakan amalan atau seni menyusunatur peralatan seperti perabot rumah bagi mencapai suasana harmonis dengan alam sekitar. Ia juga melibatkan amalan untuk memilih tempat tunggal, tanah perkuburan dan juga perancangan pertanian. Amalan Feng Shui dikatakan mempunyai kaitan langsung dengan kedudukan kesihatan. Apa yang lebih menarik, pada zaman pra-Moden China, Feng Shui digunakan bagi memahami bentuk kuasa politik yang wujud pada ketika itu. Mutakhir ini amalan Feng Shui kembali populardan diamalkan oleh tokoh-tokoh dunia seperti Prince Charles dan Donald Trump. Ini selari dengan sikap politik masyarakat Cina yang berhati-hati dalam membuat keputusan politik yang bersifat strategikn dalam kerangka mempastikan kesinambungan politiknya. Pendekatan politik yang 'lembut' dan penuh cermat ala Feng Shui ini amat difahami selepas masyarakat Cina mengalami pengalaman politik yang perit yang terhasil dari peristiwa 13 Mei 1969. Dalam peristiwa 13 Mei 1969 pengundi Cina mengambil pendekatan 'keras' atau pendekatan ala Kung Fu apabila mereka bergabung dengan pengundi India dan berhadapan dengan pihak pemerintah atau Perikatan secara konfrontasi. Hasilnya, bangkitlah hegemoni Melayu dan terguballah Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilihat sebagai memihak kepada orang Melayu. Penerusan amalan DEB sehingga kini (sungguhpun ia sepatutnya berakhir pada 1990), amat membimbangkan orang Cina. Mereka berpandangan dengan meneruskan amalan DEB tanpa had waktu, boleh menyebabkan mereka akan kehilangan kuasa ekonomi. Hilangnya kuasa ekonomi bererti hilangnya kuasa tawar-menawar dengan UMNO yang mewakili kuasa dominan BN.

1 comments:

salam...
what is islamic perspectives on feng shui? boleh ke x?