Recent Posts

June 08, 2011

Teka-teki Pilihanraya Kampus UTP 2011.


Oleh : Hasmadi Hasbi

Teka-Teki Pilihanraya Kampus UTP

Sejak kebelakangan ini, ramai di kalangan pemerhati politik dan politikus-politikus menabalkan diri mereka sebagai ahli nujum yang cuba meramal bila tarikh sebenar PRU ke-13. Masing-masing hadir dengan teori dan sifir tersendiri sebagai dalil kepada tekaan mereka. Ada yang menjangkakan PRU akan berlaku pada bulan Julai, September atau November tahun 2011, dan tidak kurang juga ada meramalkan bulan April 2012. Sedang itu, Perdana Menteri Malaysia juga menghangatkan lagi peraduan teka-teki bilakah berlakunya PRU dengan memberi hint nombor sebelas (11) yang menurutnya memberi beberapa signifikan dalam hidupnya.

Dari kiri : Nizam (Presiden MPP UTP 05/06), Mudzil (Presiden MPP UTP 06/07), Syahmi (Presiden MPP UTP 07/08), Farouqi (Presiden MPP UTP 08/09) , Hanif (Presiden MPP UTP 09/10), Hamzah (Presiden MPP UTP 10/11)

Nampaknya, teka-teki tentang keabsahan tarikh sebenar PRU ke-13 menyerap masuk ke kampus Universiti Teknologi PETRONAS (UTP) berkenaan bilakah berlakunya Pilihanraya Kampus (PRK) 2011. Teka-teki ini disabitkan dengan rombakan sistem akademik baru yang juga dikenali sebagai Trimester.

Merujuk kepada terma dan syarat yang terkandung dalam buku panduan PRK UTP menyatakan Penamaan Calon hendaklah dilakukan dalam tempoh enam belas (16) hari selepas notis dikeluarkan yang juga merupakan hari pembubaran MPP dan Hari Pengundian hendaklah dilaksanakan dalam tempoh sepuluh (10) hari selepas penamaan calon.

Mengintip dan mengintai intipati semester Mei 2011 yang penuh dengan peristiwa penting seperti bulan Ramadhan dan Hari Raya Aidilfitri, tidak ketinggalan dengan kekayaan event nya seperti Ramadhan Discovery (RD), Euphonius dan banyak lagi, sudah tentu ianya menjadi satu parameter dan kompas dalam menentukan bilakah tarikh yang sesuai untuk diadakan PRK.

Apabila ditaakul dari segi perbandingan komposisi pelajar yang akan berada di kampus antara semester Mei 2011 dan September 2011, sudah tentu margin antaranya terlalu besar kerana akan hanya ada tiga batch yang akan berada di kampus pada semester September 11 iaitu Jan 07, July 07 dan Mei 10 termasuklah pelajar-pelajar tahun asas (Foundation) berbanding semester Mei 2011 yang mana semua pelajar berada di kampus ketika itu. Ini memberi sedikit kredit jika PRK diadakan pada semester Mei 2011 dari segi bilangan pengundi yang akan menjadi salah satu punat yang menentukan darjah kehangatan sesuatu PRK.

Selain itu, jika PRK diadakan pada semester ini (Mei 2011), ianya akan memberi sedikit surplus kepada intensiti populariti bakal calon-calon yang akan bertanding dalam PRK akan datang kerana faktor pengundi yang ramai. Secara subsidinya, tempoh kempen PRK merupakan tempoh yang kritikal dengan penampilan uslub kempen yang pelbagai, aktif dan kreatif untuk membeli hati para pengundi.

Dalam hal yang lain, jika PRK tidak diadakan pada semester ini (Mei 2011) dan tempoh khidmat MPP diberikan talian hayat sehingga semester September 2011, bermakna, MPP UTP yang ada sekarang akan sedikit lumpuh kerana beberapa vertebrata nya yang terdiri daripada Majlis Tertinggi dan Exco akan bercempera lantaran cuti semester yang panjang iaitu lebih kurang empat bulan dan ada yang akan berpraktikal. Ini sudah tentu memacetkan gerak kerja MPP untuk menumpahkan sepenuh kudrat dan masa mereka untuk menjaga kebajikan pelajar marhaen. TERIMA KASIH MPP!!.

Secara normanya, satu-satu barisan kepimpinan MPP itu hanya akan menduduki tampuk kepimpinan kurang lebih satu tahun sahaja walaupun tiada peruntukan yang jelas termaktub dalam buku panduan PRK UTP tentang allowable period seseorang menjadi MPP.

Di tambah lagi, dengan implementasi sistem akademik yang dianggap sofistikated aka Trimester, sudah tentu pihak pengurusan terutamanya Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) PRK UTP sedang menghisab tentang perlaksanaan PRK seresam dengan sistem akademik yang baru ini. Secara logika nya, dapatan perlaksanaan PRK akan datang bakal menjadi spesimen pertama kepada SPR untuk menjalankan Research and Development (RnD) mereka terhadap perlaksanaan PRK yang mujarab dalam sistem Trimester.

Kesimpulannya, kendatipun teori atau hipotesis yang diusulkan, kesedaran tentang peripentingnya keterlibatan setiap entiti dalam kampus, dan partisipasi mereka dalam PRK secara optimum, mengikut posisi masing-masing, perlu dimobilisasikan agar objektif PRK diadakan dapat dicapai. TAMAT.

2 comments:

This comment has been removed by the author.

salam saya ada sesuatu urusan dengan saudara.bagaimana saya boleh hubungi saudara?susah nak berhubung melalui blog memandangkan terlalu terbuka untuk semua orang.tolong reply ya.terima kasih