Recent Posts

January 29, 2010

Pengaruh Dunia terhadap Gerakan Mahasiswa

Beberapa Potret Mahasiswa menggoncang dunia.

Assalamualaikum wbt, dulu kita pernah belajar, tenaga tidak boleh dicipta dan dimusnahkan, tetapi boleh dipindahkan ke bentuk yang lain. Tidakkah kita pernah terfikir, bagaimana gerakan Mahasiswa tempatan mendapatkan tenaga sinerginya? Dari mana kesedaran untuk memperjuangkan sesuatu ideologi itu wujud? Apakah hukum tenaga tidak boleh dicipta dan dimusnahkan itu boleh diterimapakai dalam menterjemah jalur dan citra gerakan mahasiswa di negara kita? Sudah tentu, jawapannya YA! Terlalu banyak peristiwa yang menggemparkan dunia yang gelombangnya boleh dirasai sehingga ke Malaysia yang sedikit sebanyak menggerakkan modus operandi gerakan ini untuk tidak ketinggalan dalam arus perubahan untuk menyahut trompet kebangkitan dan perubahan yang telah ditiup oleh hero-hero dunia sebelum ini.

Revolusi Iran
Revolusi Iran adalah salah satu peristiwa besar pada abad 15 hijrah yang menyaksikan kemunculan kuasa baru yang bangkit mencabar Barat di mana gerakan pelajar adalah elemen terpenting yang menjayakan revolusi ini. Iran daripada sudut sejarahnya adalah tapak kepada kerajaan Parsi yang telah membina tamadunnya yang tersendiri. Iran yang mempunyai kekayaan hasil gas petroleum telah berkocak akibat kebangkitan kaum pelajar menumbangkan Shah Iran yang didokong oleh Amerika Syarikat. Revolusi ini dengan pantas telah menjadi bahan berita penting dalam permulaan abad 15 Hijrah serta memberikan impak yang besar kepada dunia Islam terutama di kampus-kampus universiti apabila Iran berusaha untuk mengeksport idea-idea revolusi ini kepada anak-anak muda terpelajar.

Shah Iran

Pencerobohan ke atas Afghanistan
Pada tahun 1979, dunia telah dikejutkan dengan pencerobohan kuasa komunis Soviet ke atas bumi Afghanistan. Peristiwa ini telah mengundang simpati dan amarah umat Islam seluruh duniamalah dianggap sebagai penyumbang kepada kebangkitan umat Islam apabila media memaparkan pembantaian, kekejaman di luar batas kemanusiaan terhadap umat Islam Afghanistan yang telah sedia ada dalam kedaifan sebelum ini. Kesan semerta daripada penjajahan ini ialah berbondong-bondong pemuda Islam dari seluruh dunia tertumpu kepada gerakan jihad membebaskan bumi ini. Pelajar-pelajar universiti di Algeria pada musim cuti semester telah datang memangku senjata, begitu juga dengan kehadiran seorang pensyarah universiti, Dr Abdullah Azzam yang telah menjadi mentor kepada pelajar-pelajar universiti di Timur Tengah. Beliau telah menunjukkan komitmen yang tinggi kepada perjuangan jihad di Afghanistan dan beliau akhirnya telah mati dibunuh dalam satu serangan bom yang dipasang pada keretanya oleh pihak CIA.
Dr Abdullah Azzam

Insyallah, kita akan cuba menelusuri lagi beberapa peristiwa sama ada di peringkat global ataupun tempatan yang telah menjadi katalis kepada perjuangan mahasiswa supaya kita terpanggil dengan seruan untuk menegakkan keadilan di muka bumi ini. Ingatlah, menegakkan keadilan di muka bumi ini bukanlah seperti 'menanti hujan naik ke langit'. Cuma, Ianya menagih sedikit keberanian dan kesabaran.

0 comments: