Recent Posts

September 14, 2010

Lain Padang, Lain Belalang..

LAIN PADANG, LAIN BELALANG
Oleh Hasmadi Hasbi

Assalamualaikum wbt, nampaknya kotak minda saya berbunyi lagi, dan skeleton tangan saya mula bergerak menekan papan kekunci laptop, sambil lensa mata menjeling skrin laptop . Begitulah bagaimana hebatnya kalau dapat kita analogikan kehidupan kita dalam sebuah masyarakat yang harmoni tanpa mengira perbezaan ideologi, fikrah politik, bangsa, pangkat dan agama. Umpama apabila kaki kanan tertendang batu, mulut menjerit kesakitan. Bagai tangan luka berdarah, mata yang mengalirkan airmata kesakitan. Apabila telinga mendengar, mulut senyap tidak berkata. Ketika telinga mendengar orang memberi salam, mulut menyambut salam sahabat. Saat gigi bengkak mengadu sakit, tangan menggosok memujuk supaya bersabar. Eratnya hubungan mereka umpama mata hitam dan mata putih.

Kita bermain di padang yang berbeza. Saya suka bermain di padang blog. Ada yang suka bermain di pentas politik. Namun walau padang apapun tempat kita bergelut dan bergelumang, pastikan ianya hanya kerana Allah. Umpama sungai dan terusan, semuanya mengalir ke laut. Bukan semua padang cantik dengan hamparan rumput yang menghijau.

Contohnya Prof Hamka, beliau bermain di padang keilmuwan dan keintelektualan, beliau menguasai pelbagai bidang seperti bidang tafsir, fekah, sejarah, politik hatta sastera. Namun, disebabkan terdapat beberapa gengsi yang tersentuh kepentingan, mereka mengisytiharkan perang fitnah sehingga Prof Hamka terkena peluru tuduhan 'kaum muda' dan 'Wahabi' terhadapnya. Samalah yang dihadapi oleh ayahnya Haji Rasul, pernah dituduh sesat, kafir, wahabi, kaum muda dan berbagai lagi. Prof Hamka menceritakan dalam bukunya yang bertajuk 'Ayahku' bagaimana ulama-ulama tua (istilah yang digunakan oleh Hamka) menentang kedatangan ayahnya ke Tanah Melayu pada tahun 1916. Kedatangnya ditentang oleh mufti-mufti Tanah Melayu.

Di zaman Nabi, semua sahabat ada padang dan bidang masing-masing, contohnya Khalid Al-Walid dengan bidang ketenteraannya, Abdul Rahman bin Auf dengan bidang perniagaannya dan Ibnu Tamiyyah dalam bidang tajdidnya.Tidak kurang di zaman-zaman yang lain, contohya Ibnu Sina dengan bidang kedoktorannya, Khalifah-khalifah agung seperti Harun Ar-Rasyid dan Umar Abd Aziz dalam bidang siasah.

Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, seorang sarjana Islam, meninggal dunia pada tahun 750 H, menyatakan 'Islam terbina atas dasar kebaikan dan kemaslahatan umat.' Justeru, tidak timbul alasan untuk kita mahu mengendong Islam yang kita cintai ini. Berkata Rib'i bin Amir kepada panglima tentera Parsi, Rostam ketika menyertai tentera Islam menentang tentera Parsi di zaman pemerintahan khalifah Agung Amirul Mukminin Umar Al-Khattab 'Allah dengan jawapan yang sangat hebat, "Allah menghantar kami untuk mengeluarkan sesiapa yang Allah kehendaki daripada mengabdikan diri sesama hamba kepada mengabdikan diri kepada Allah, daripada kekejaman agama-agama kepada keadilan Islam, daripada dunia yang sempit kepada keluasan dunia & akhirat."

Marilah sama-sama kita membaca kisah-kisah lampau, bukan bermaksud untuk mengungkit kesalahan orang lain atau sebarang niat negatif lain, tetapi sebagai panduan dan peringatan untuk mereka yang masih hidup kerana para pelakon di pentas sejarah ini datang dan pergi, tetapi watak yang diwarisi tetap seiras. Bak kata Winston Chirchill, ' History repeats itself because no one was listening the first time.'

Kesimpulannya, biarlah di mana juga kita berada , akhirnya ianya membawa kepada Islam, biarpun kita bermain bola sepak di padang bola bersama kawan-kawan, jangan biarkan ianya terhenti di padang bola, tapi jadikanlah hubungan kita itu untuk mengembangkan syiar dan syariat Islam.

2 comments:

Raya2 ni 'bergegar' saja minda en madi memuntahkan lava idea.. panas2 pulak tu.. =P

Pre-Lim election ke nih? hehe

Ha2x.. xde r, tengah2x ade masa lapang nie la, nak gn utk update blog, enta puny blog pown, ape kurang hebatnyer.. Teruskan berblog untuk Islam..