Recent Posts

October 03, 2008

I’m Not Single

Begitulah antara kalimah-kalimah yang acapkali dilontarkan oleh kerabat bujang sebagai justifikasi bahawa mereka sudah mempunyai aset penting sebelum memulakan satu potret kehidupan yang baru yang sudah pasti akan mengubah landskap kehidupan mereka selepas itu.

Fitrah manusia, mendambakan orang lain sebagai teman sebagai pencetus momentum dan pemangkin untuk menempuh rintangan yang mendatang. Norma kehidupan, rencam dengan pelbagai jenis spesies manusia, ada yang jadi orang, dan ada juga semacam beruang. Walau apa pun berlaku, tidak boleh tidak, suasana menuntut kita mengemis untuk berteman.

Mengintai jendela sirah kehidupan di zaman Rasulullah, baginda dikelilingi ramai teman, malah mereka dipanggil sahabat oleh Rasulullah. Konotasi sahabat bagi Rasulullah tidak berlimitasikan kawan semata-mata, malah lawan juga menjadi sahabat Rasulullah.

Tatkala mengungkap perspektif ‘single’ ataupun ‘not single’ ini, dalam sedar ataupun tidak, kita tidak boleh lari dari hakikat ini, bahawa, kita hidup bukanlah berseorangan. Kita punya kawan mahupun teman yang sentiasa bersama di posisi kita berada. Teman tempat kita menumpukan sepenuh pengharapan kita dan tempat untuk kita mengadu. Itulah tuan punya dunia yang menciptakan sistem kehidupan yang begitu menakjubkan,Allah Subhanahu Wataala.

NOKTAH.

0 comments: