Recent Posts

October 31, 2008

Pilihan Raya Kampus UTP








Assalamualaikum…

29,Oktober,2008 satu tarikh keramat yang menyelongkar pelbagai persoalan dan tarikh yang dinanti-nanti oleh segenap masyarakat di Universiti Teknologi PETRONAS (UTP) untuk membongkar teka-teki tentang siapakah yang akan menatang dulang kemenangan untuk mengisi kelompongan kerusi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) bagi sessi baru 08/09.

Pilihanraya Kampus (PRK) UTP kali ini telah menyaji dan menjanjikan persaingan yang hebat dan pertempuran tertumpu kepada perebutan bagi kerusi Umum iaitu sebanyak lima kerusi yang dipertandingkan. Jumlah calon yang merebut kerusi Umum adalah sebanyak sebelas orang.

Setiap calon menampilkan strategi-strategi tersendiri untuk mencanai pergerakan kempen mereka untuk mencipta gelombang yang dapat memikat hati para pengundi. Para calon juga sedikit tercabar dan sabar dengan keputusan daripada pihak pengurusan universiti untuk memanjangkan masa berkempen dari satu minggu kepada dua minggu. Setelah membuat petisyen daripada calon-calon yang bertanding dan sokongan daripada bekas Presiden MPP UTP 06/07 dan 07/08 , natijahnya tetap sama dan pihak pengurusan tetap utuh berdiri dengan pendirian untuk meneruskan kempen selama dua minggu. Situasi ini berlaku kerana terdapat sedikit masalah teknikal yang tidak dapat dielakkan.

Berikut merupakan keputusan PRK UTP 08 bagi kerusi Umum :

HASMADI

=

1683 UNDI (tertinggi)

FAROUQI

=

1600 UNDI (ke-2 tertinggi)

NORZILA

=

1535 UNDI (ke-3 tertinggi)

NIK AKMAL AFIF

=

1468 UNDI (ke-4 tertinggi)

SYUHADA

=

1450 UNDI (ke-5 tertinggi)

FARRIZ

=

710 UNDI (ke-6 tertinggi)

SOFIA

=

643 UNDI (ke-7 tertinggi)

ADONIS

=

499 UNDI (ke-8 tertiggi)

ASYRAFF

=

473 UNDI (ke-9 tertinggi)

KHALIB

=

449 UNDI (ke-10 tertinggi)

RAHIMAH

=

423 UNDI (ke-11 tertinggi)





Bahang bagi kerusi Program pula boleh dikatakan agak suam sedikit, yang menyaksikan tiga program yang menang tanpa bertanding iaitu, Program Kejuruteraan Awam, Program Kejuruteraan Mekanikal, dan Program ICT. Manakala tiga lagi program yang bertanding iaitu Program Kejuruteraan Petroleum, Program Kejuruteraan Kimia dan Program BIS pula menampilkan pertandingan tiga penjuru untuk merebut dua kerusi bagi setiap program.

Berikut merupakan keputusan PRK UTP 08 bagi kerusi Program :

ICT

Nurul Farhan

=

193

Amir Hamzah

=

143

Khael

=

109

Petroleum Engineering

Awangku Alizul

=

238

Hafiz

=

221

Ron

=

89

Chemical Engineering

Nur Farhani

=

418

Wan Ahmad Faiz

=

376

Aimen

=

110

Sudah pastinya, pasca pilihanraya kampus ini mengungkap seribu satu persepsi dan perspektif tentang tahap politik kampus di UTP. Kerencaman manifesto yang diberikan kepada pelajar sebagai konotasi simbiosis MPP-Mahasiswa merupakan norma komuniti yang mengamalkan demokrasi. Isu tentang suara pelajar, Consequence Management, Integrasi antara pelajar tempatan dan pelajar asing, soal saman, dan banyak lagi perkara bingit diperkatakan oleh calon-calon yang menjadi pertaruhan dan percaturan untuk memenangi hati para pengundi dan seterusnya memenangi kerusi MPP itu sendiri.


Persoalan timbul, adakah episod PRK yang lepas mampu memberi impak yang lebih holistik dan adakah pimpinan MPP yang baru ini mampu memberi satu nafas yang lebih segar dan mewarnai MPP dengan satu wajah baru yang mewakili suara mahasiswa secara total? Adakah dengan suasana kempen yang boleh dikatakan hangat dan mengengat mampu membayangkan kondisi dan prestasi awal barisan kepimpinan MPP yang baru? Atau ianyanya hanyalah sekadar slogan dan komestik semata. Dan persoalan juga, adakah iklim politik kampus yang sedang kita lalui ini mampu melestarikan tahap momentumnya untuk PRK yang akan datang, adakah ianya akan terus subur, atau akan berkubur?


Setelah yang tersirat telah tersurat, dan yang terikat telah terungkap, maka mahasiswa UTP sedang berteka-teki siapakah pula yang akan mengisi kerusi tertinggi yang begitu diidam-idamkan oleh semua calon iaitu kerusi Presiden MPP yang pastinya akan menjadi ikon dan kepada MPP. Dan bagaimana pula dengan kerusi-kerusi yang lain?Insyallah kita akan membincangkan persoalan ini di kesempatan yang lain.

NOKTAH.

0 comments: