Recent Posts

December 17, 2008

We Care We Share

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, 15-16 Dis 2008 yang lepas, saya baru sahaja menjadi fasilitator untuk 'Program We Care We Share' 2008 bersama pelajar-pelajar Kolej Matrikulasi Labuan (KML). Program yang diadakan selama dua malam itu antara lain sebagai satu wahana kepada Alumni KML untuk 'turun padang' untuk bertemu adik-adik yang sekarang tengah melanjutkan pelajaran di KML. Program ini telah diadakan hanya pada sebelah malam. Modul SWOT (Strength,Weakness,Opportunity,Threat) dijalankan sebagai pembuka tirai kepada program ini dan diakhiri dengan Resolusi sebagai penutup tirai untuk pengisian malam pertama.

Untuk malam kedua, dijalankan Forum yang bertajuk 'Realiti Kehidupan di IPT'. Tiga orang panelis telah dibariskan sebagai nadi penggerak dan dibantu oleh moderator dan rakan-rakan fasilitator yang lain untuk sama-sama menyelongkar dan menbongkar maudu' (topik) yang telah dipilih. Moderator adalah saudara Mohammed Fanshuri Bin Badaruddin (Setiausaha Agung Alumni KML), manakala ahli panel pula terdiri daripada saya sendiri Hasmadi bin Hasbi , Saudara Johan bin Mohd (Presiden Alumni KML), dan seorang serikandi saudari Shahirla Azmin Bte Kadir@ Abd Malik (MPP UMS 07/08). Sesi soal jawab juga dibuka kepada pelajar untuk mengajukan sebarang persolan kepada para panelis.

Saya sendiri banyak yang saya dapat belajar melalui program ini menerusi beberapa slot perkongsian bahasa dan rasa selama dua malam program ini dilangsungkan. Antara beberapa bait nasihat yang sempat saya nukilkan ialah

'...dugaan dan kesempitan itu sebenarnya mematangkan kita...'

'...seumpama kek yang kita hias dengan bunga,hiasan berwarna-warni, dan krim, begitu juga dengan diri kita...'

'...erti kegagalan ialah orang yang melakukan kesalahan yang sama berulang kali...'

'...kejayaan untuk kita syukuri, kegagalan untuk kita renungi...'

'...kita mesti ingatkan diri kita yang kita ini dalam bahaya..jadi,berwaspadalah setiap masa...'

'...we cannot success without U...'

'...setiap hari adalah hari baru bagi kita, jadi tiada alasan untuk kita buat yang terbaik...'

Begitulah antara bait-bait nasihat yang sempat saya kongsikan. Sesungguhnya program ini banyak mencoretkan pengalaman dan pengetahuan. Mudah-mudahan program seumpama ini, dapat mereflek dan memuhasabahkan diri para peserta dan semua orang.

Insyallah..

2 comments:

salaam..
setiap hari juga adalah satu pelajaran kalau kita mngetahui, merenungi setiap langkah, keputusan yang kita lakukan.. :)

Insyallah, menggali dan terus menggali lombong ilmu tuhan yang maha dalam..